Pojem „autizmus“
Správanie autistických jedincov je do istej miery jedinečné a vzbudzuje vo svojom okolí pozornosť, údiv a niekedy aj úzkosť či strach. Prejavy autistov často bránia sociálnemu styku s intaktnou populáciou a vyraďujú ich zo života spoločnosti
Pojem „autizmus“ [gr. autos = sám; izmus = stav, orientácia] prvýkrát použil Eugen Bleuler v roku 1911 pri popise psychopatológie schizofrénie. O tri desaťročia neskôr sa s termínom „ detský autizmus “ stretávame u amerického psychiatra Lea Kannera, ktorý ako prvý v roku 1943 analyzoval autizmus v diele „Autistické poruchy afektívneho kontaktu“. Ďalším míľnikom pri objavovaní tajomného sveta autistických detí je publikácia viedenského pediatra Hansa Aspergera „ Autistickí psychopati v detstve “ z roku 1944. Aspergerom pozorované deti sa vyznačovali ťažkou poruchou sociálnej interakcie a komunikácie ako aj zúženými stereotypnými záujmami a motorickou neobratnosťou, a to aj napriek tomu, že mali dobre vyvinutú reč a normálnu inteligenciu.
V roku 1949 na medzinárodnom kongrese špeciálnej pedagogiky v Amsterdame vystúpil H. Asperger s referátom „ Obraz a sociálne hodnotenie autistických psychopatií “, v ktorom identifikoval odlišnosti medzi ním objaveným syndrómom a Kannerovým autizmom, ktorý podľa neho predstavoval skôr ťažšiu formu autizmu.
Klinická psychologička a riaditeľka Národného ústavu pre autismus (NAUTIS) Kateřina Thorová upozorňuje, že pojem „autistická psychopatia“ bol neskôr nahradený termínom „ Aspergerov syndróm“. Prvý raz ho použila britská lekárka Lorna Wingová, ktorá sa významne zaslúžila o rozšírenie poznatkov z psychopatológie PAS. Publikovala tiež veľa odborných monografií a príručiek s praktickými radami pre rodičov autistických detí. V súčasnej dobe sa vedú rozsiahle odborné diskusie o tom, či je Aspergerov syndróm samostatnou nozologickou jednotkou alebo typom vysoko funkčného autizmu.
KLASIFIKÁCIA PORUCH AUTISTICKÉHO SPEKTRA (PAS)
- Detský autizmus
- Atypický autizmus
- Rettov syndróm (RS)
- Detská dezintegračná porucha
- Hyperaktívna porucha združená s mentálnou retardáciou a stereotypnými pohybmi
- Aspergerov syndróm (AS)
- Iné pervazívne vývinové poruchy
- Pervazívna vývinová porucha nešpecifikovaná
- Diagnostické kritéria AS podľa DSM IV, 1994
- Diagnostické kritéria AS podľa MKCH-10 (WHO), 1993
- CARS Posudzovacia škála na vyhodnotenie autizmu v detstve
ZÁKLADNÉ STRATÉGIE V EDUKÁCII A KOMUNIKÁCII OSÔB S PAS
- Štruktúrované učenie a TEACCH program
- Intenzívna behaviorálna intervencia a ABA
- Augmentatívna a alternatívna komunikácia AKK
- Interaktívne terpeutické prístupy :
- Herná a interakčná terapia
- Muzikoterapia
- Arteterapia
- Ergoterapia
- Fyzioterapia a pohybová aktivita
- Relaxácia
- Zooterapia
- Rodinná psychoterapia
- Komunitné bývanie
- Integratívny prístup
- Farmakoterapia